Post Scriptum címmel nyílik prezentáció a Mai Manó Házban

Post Scriptum címmel nyílik meg pénteken Fejér Ernő fotó- és képzőművész kiállítása a Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház második emeletén. Az első szinten A Brown nővérek címmel Nicholas Nixon dokumentarista portrésorozatából megfigyelhető expo.

A fotográfus Brown nővérekről hozott létre szériája az egyik legerősebb példázata a portrékészítésnek és a korunkbeli fényképészet időhöz való viszonyának – olvasható a Mai Manó Ház közleményében.

Mint kiemelik, Nixon sorozatai társadalmilag érzékeny betekintést ígérnek egyéni igényeknek megfelelő élethelyzetekbe és a művész magánéletébe.

Post Scriptum címmel nyílik prezentáció a Mai Manó Házban

Post Scriptum címmel nyílik prezentáció a Mai Manó Házban

Nicholas Nixon első alkalommal 1974-ben fényképezte le akkor 25 éves feleségét Bebét és annak három húgát; Heathert (23), Mimit (15) és Lauriet (21). A legenda alapján ez a fotó nem maradt meg, a negatívot megsemmisítették, mert nem voltak elégedettek az eredménnyel. A következő évben júniusban, Laurie diplomaosztóján újra odaálltak a testvérek Nixon objektíve elé, és az ekkor készült kép már mindannyiuk tetszését kiérdemelte, mindent összevetve született meg az elhatározás bennük, hogy ezentúl ezt évente megismétlik. Évente mindössze egy kép vált a széria részévé, melyet egyesült erővel választottak ki a nővérek és az alkotó.

A Mai Manó Ház kiállításán, aminek kurátora Carlos Gollonet, Nicholas Nixon sokéves, dokumentarista és azonban egyéni kísérletéből született munkái láthatók május 29-ig.

Ugyancsak május 29-ig tekinthetik meg a érdeklődők a Mai Manó Ház második szintjén Post Scriptum címmel nyíló kiállítást, aminek kurátora Cserna Endre.

Fejér Ernő az 1970-es évektől alkot fotóművészként, ellenben az analóg eljárások eltűnése és a digitalizáció révén elinflálódó képi kultúra hatására 2005-ben felhagyott a fotográfiával.

Jelen kiállítás arra tesz kísérletet, hogy a hetvenes évektől a kilencvenes évek elejéig készült alkotásokat retrospektív módon egy új, szabadabb konstellációban: a törés utániság kontextusában mutassa be. Fejér 2021-ben az alkotóművészetből is kihátrált. Amiként weboldalán olvasható: „ami ez után keletkezik, az Post Scriptum.” Életművét lezártnak tekinti.

Fejér Ernő sorozatait már első alkotó időszakában is egy autonóm, a kor fotográfiai divatjaitól eltérő attitűd jellemzi: a szociográf, dokumentarista kereteket a közép-kelet-európai identitás gótikus hangulatai, sötét tónusai tágítják egy holisztikusabb szemléletmód irányába.

A művész saját állítása alapján képi gondolkodásmódjára főleg a késő gótika és a reneszánsz mesterei, sőt még a fotográfia XIX. századi pionírjai hatottak.

mti

Hozzászólások lezárva.