15 éves a Bosch Fővárosi Fejlesztési Centrum

A világon három helyszínen, köztük a magyar fővárosban fejleszt autonóm járműveket a Bosch. Az idén 15 éves Fővárosi Fejlesztési Központban immáron nagyjából ezer mérnök vesz részt autonómjármű-fejlesztési projektekben. Ezenfelül a kontinensen lehengerlő módon települési forgalomban is tesztelik az önvezető járművek egyes funkcióit. A fővárosi center, amely a Föld minden autóipari cégének fejleszt alkatrészeket, egyre hangsúlyosabb szerepet játszik a cégcsoporton belül, és ebben a pillanatban az egyetlen olyan színtér, ahol a Bosch csoport mind a hat autóipari divíziója képviselteti magát. „A fővárosi Fejlesztési Center az előző években a Bosch egyik zászlóshajójává vált, és mára megkerülhetetlen az internacionális autóipar vérkeringésében. Egy olyan jellegzetes tudásközpont, amely a legizgalmasabb járműfejlesztési projektekben vesz részt” – mondta Daniel Korioth, a magyarországi Bosch csoport vezetője.

15 éves a Bosch Fővárosi Fejlesztési Centrum

15 éves a Bosch Fővárosi Fejlesztési Centrum

A 2005-ben mindössze pár fővel megalakult szervezet leglényegesebb kutatásait a mesterséges intelligencia, az autonóm járművek és az elektromobilitás területén végzi. „A Bosch jelentős célkitűzése, hogy 2025-re nemcsak az autóipai, hanem a társaság minden termékében benne legyen a mesterséges intelligencia, vagy a portéka előállítása esetén használják azt” – hangsúlyozza Dr. Szászi István, a fővárosi Fejlesztési Centrum vezetője. A fővárosi Fejlesztési központban a korábbi években jó néhány, a mesterséges intelligenciához és az önvezető járművekhez köthető szabadalom készült. A szabadalmaztatott modern műszaki megoldások döntő része az önvezető gépjárműveket támogatja a környezetük még pontosabb elemzésében és a többi jármű mozgásának előrejelzésében.

Autóipari világszabadalmak Budapestről

A mesterséges intelligenciára épül az a fővárosi mérnökök által nemrégiben szabadalmaztatott, világszinten is komoly eredménynek tekinthető forgalmi előrejelző alkalmazás is, amely szenzorok segédkezésével a járművek biztonságát szolgálja. Az alkalmazás a vezetés közben bekövetkező események előrejelzését a korábbi egy másodperces iparági benchmarkhoz képest 5,3 másodpercre növeli. Ez azt jelenti, hogy a Bosch hozzájárulásával a sofőrnek több mint ötször annyi ideje van felkészülnie a váratlan közlekedési eseményre, mint ezelőtt. A modern alkalmazás ezelőtt elképzelhetetlen, 97 százalékos pontossággal mutatja előre a valószínűsíthető eseményeket, modellezve a környező járművek és gyalogosok mozgását is. A mérnökök a mobiltelefonos szövegfelismerésben használt modern műszaki megoldás működési elvére építve és a mesterséges intelligenciára építve fejlesztették ki az alkalmazást.

A Bosch fővárosi csapata más szektorban is élen jár a járművek biztonságát szolgáló fejlesztésekben, melyek közülük többel az autóvezetők már ma is találkozhatnak a mindennapokban. A járművezetők részére érzékelhető modern műszaki megoldások közül a sávelhagyás, a sávdetektálás, az adaptív távolságtartó automatika (ACC), a kormányrendszerek, parkolási funkciók és multimédiás berendezések fejlesztésében is részt vesznek. Valamint olyan járműbiztonsági rendszereken is dolgoznak (Chassis Systems Control), mint a jelzőtábla- és a gyalogosfelismerés. Ezenfelül a sofőrök elől rejtve maradó technológiákkal, mindent összevetve elektronikai szenzorokkal és beavatkozó szervekkel, tetejébe gyorsulásérzékelőkkel is foglalkoznak.

A center egyik legkorszerűbb fejlesztési területét a károsanyag-kibocsátást nagymértékben csökkentő hajtástechnológiák, az üzemanyagcellák, továbbá a 48 V-os, mild-hibird rendszerek jelentik. Ezek átmeneti technológiaként kardinális szerepet játszhatnak az autóiparban a tisztán elektromos járművek elterjedéséig.

A jövő autonóm járműveit Budapesten fejlesztik és tesztelik

A fővárosi Fejlesztési Központban immáron nagyjából ezer fős mérnökcsapat dolgozik a jövő autóiparát meghatározó autonómjármű-fejlesztési projekteken, köztük 2-es és 4-es szintű önvezetőautó-technológiák fejlesztésén. A Boschnak 2018 óta arra is van engedélye Magyarországon, hogy tesztmérnökökkel és tesztautókkal települési forgalomban próbáljon ki önvezetőjármű-funkciókat. Ugyanakkor a Daimlerrel szövetségben a legmagasabb fokú automatizáltságot jelentő, 4-es és 5-ös szintű robottaxik funkcióit is tesztelik Kalifornia mellett Budapesten.

„Sokáig a Szilícium-völgy cégei foglalkoztak mindössze autonóm járművekkel, ehhez képest most már innen Budapestről nyújtunk be szabadalmakat ebben a témában” – mondja Dr. Szászi István. „A fővárosi Fejlesztési Center azért felettébb vonzó a mérnökök részére, mert nálunk a csúcstechnológiához kötődő kutatás-fejlesztés részesei lehetnek. Van olyan munkatársuk, aki amerikai munkahelyét adta fel a fővárosi pozícióért. Ezenkívül külföldről is sokan jönnek hozzánk, főképpen németek, de vannak francia, indiai és kínai kollégáink is.”

A Robert Bosch Kft. -nél az autóipari fejlesztési tevékenység 2000-ben mindössze öt munkavállalóval kezdődött. A fővárosi Fejlesztési Center 2005-ben alakult meg hivatalosan, ma mindazonáltal több mint 2700 főt foglalkoztat. Amellett innen irányítják a Kolozsváron és Szófiában látható mérnöki központok tevékenységét is. A Bosch tervei alapján 2022-ben készül el a fejlesztési centrum új, 90 ezer négyzetméteres campusa Budapesten.

Hozzászólások lezárva.