Átadták a 3-as metró modernizált déli szakaszát

Átadták a 3-as metróvonal felújított déli, a Nagyvárad tér és Kőbánya-Kispest közti szakaszát.

Karácsony Gergely főpolgármester a modernizált Határ úti állomáson tartott ünnepségen azt mondta, a jövő, a középső fejezet felújítása még sok kérdést felvet, de lényeges lépés történt annak érdekében, hogy a 3-as metró igazi, 21. századi szolgáltatása legyen „minden budapestinek és minden itt járónak”.

Átadták a 3-as metró modernizált déli szakaszát

Átadták a 3-as metró modernizált déli szakaszát

A főpolgármester kiemelte: a 3-as metró Magyarország legforgalmasabb közösségi közlekedési eszköze, és nemzeti ügy, hogy a kor elvárásainak megfelelően szolgálja az utazóközönséget. Ennek megfelelően mindenre kiterjedő partnerség tette lehetővé a felújítását – tette hozzá.

Egy közhatalmat gyakorló politikusnak szembe kell néznie azzal, hogy előfordul, más fejezi be azt, melyet ő elkezdett, és sokszor „örököl” döntéseket, amelyek kijelölik a jövő útját. Ezek közt vannak, amelyeket örömest vesznek, és vannak, amelyekkel kapcsolatban „felmerülnek kérdések”, de – folytatta – „ez nem az a nap, amikor kérdéseket teszünk fel, hanem mikor is örülünk az együttes sikernek”.

Kijelentette: személyesen hívta meg a kormány képviselőit és elődjét, Tarlós Istvánt az eseményre. A volt főpolgármester vidéki útja folytán nem tudott jelen lenni, de köszönetét fejezte ki és örömét, hogy a beruházás egy kardinális szakaszát keresztül tudják adni – tette hozzá.

Karácsony Gergely megköszönte a felújítás finanszírozását az Európai Uniónak és a kormánynak. Megköszönte a tervezők, a kivitelezők tevékenységét, a budapestieknek ugyanakkor a türelmet.

Kiemelte: a koronavírus-járvány és a miatta kialakuló gazdasági válság sok mindent megkérőjelez abból, amennyire eddig éltünk. De az, hogy a jövő útja a településekben is a zöld és fenntartható várospolitika, nem kérdéssé vált, hanem sokkal erősebb állítássá, mint ezelőtt gondoltuk – jegyezte meg. Kijelentette még: egy zöld, élhető település nem képzelhető el jó közösségi közlekedés nélkül, a főváros ugyanakkor elkötelezett a közösségi közlekedés újabb fejlesztése iránt. Ezek egy része – példának okáért a pesti fonódó villamoshálózat építése – épp azt is szolgálja, hogy a metró középső fejezetének felújításakor a kieső kapacitást pótolják.

Jelezte: tovább viszik elődeik jó politikáját és küzdenek azért, hogy érvényesíteni tudják azokat a járműbeszerzési lehetőségeket, amelyekre a fővárosnak érvényes szerződése van. Példaként említette a trolibuszbeszerzést, amelyhez kérik a kormány újabb együttműködését.

Bolla Tibor, a BKV Zrt. vezérigazgatója azt mondta el, hogy a 3-as metró naponta félmillió embert szállít. A déli metrószakaszt 1975-ben kezdték építeni, vagyis 45 éves technikát cseréltek most le a felújítással.

A déli fejezet felújítása 2019 tavaszán kezdődött – idézte fel –, és nehezítette a munkálatokat, hogy azbesztet találtak az állomásokon, illetve a koronavírus-járvány közepette kellett megszervezni a szállításokat. Mindemellett a tervbe vett munkák határidőre befejeződtek – mondta.

A felújítás esetén a Népliget, az Ecseri út, a Pöttyös utca és a Határ út állomás cicoma mentes és korszerű látványvilágot kapott, a megállók kényelmesebbek lettek. A négy állomáson 7200 négyzetméter új falburkolat készült, és 6700 négyzetméter járófelület újult meg. Teljesen modernizált az állomások utasforgalmi tere, egységes utastájékoztató rendszert építettek ki, az új világítást 1563 új ledes világítótest biztosítja, és 364 új hangszóró kapott helyet. Az állomások utastereibe az utasbiztonság növelése érdekében 225 kamerát építettek be.

Az állomásokon a legmodernebb előírásoknak testhezálló tűzvédelmi rendszer, mitöbb haladó szellemű szellőző-, hő- és füstelvezető rendszerek létesültek. Az utasterek mellett megújultak az üzemi területek is. Az elektromos berendezések ellátását biztosító új erősáramú kábelek hossza eléri a 355 kilométert.

A rekonstrukció részeként újraépítették a vasúti pályát, edzett fejű síneket építettek be, a korábbinál sűrűbb lekötésekkel, így a korszerű pálya tartósabban elviseli az igénybevételt, és csökkennek a járművek által keltett zajok és rezgések is. 5,7 kilométer hosszon cseréltek vágányt, 26 kitérőt építettek keresztül.

A déli fejezet korszerűsítése 2021 végéig a mindenre kiterjedő akadálymentesítés megvalósításával folytatódik: a Határ út és a Népliget állomáson már beépítették a felvonókat, a Pöttyös utcain és az Ecseri útin ugyanakkor zajlanak az előkészítő munkálatok.

Egykettőre a 3-as metróvonal középső szakaszán folytatódnak a rekonstrukciós munkák.

mti, fotó: Máthé Zoltán

Hozzászólások lezárva.